سرمشق

گامي در تجديد حيات علمي

جواد اژهاي ـ سرپرست سازمان

چهاردهم ارديبهشت، سرآغاز شكلگيري «سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان» بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي است. در چنين روزي تنها دو مركز آموزشي «علامهحلي» و «فرزانگان» تهران به عنوان تنها مراكز تحت پوشش دفتر كودكان استثنايي از سال 62 به گزينش دانشآموز ممتاز بعد از انقلاب پرداخته بودند، وجود داشت.

آن دو مركز هر چند اكنون در تهران بزرگ به 9 مركز افزايش يافته ولي در بيش از دهها مركز آموزشي ديگر «سمپاد» در سراسر ميهن اسلاميمان، هزاران نوجوان مستعد با كمترين امكانات در اين انديشهاند كه ايران عزيزشان را در مقام علمي به شأن خودش برسانند. به زمانيكه سكاندارن دانشبشري، بوعليسينا، ذكرياي رازي، خواجهنصير و امثال آنها بودند، برسانند.

سازمان نيز به درخواست برخي از مديرانش و بخاطر حضوري هماهنگ در هفته بزرگداشت معلم، با ديگر فرهنگيان سراسر كشور، از اين پس روز چهاردهم ارديبهشت را «روز استعدادهاي درخشان» ميداند.

ضمن تقدير از همكاران عزيز آموزشي، آرزومنديم، به امانتهايي كه بدستشان سپرده شده بيشتر بينديشند و اطمينان داشته باشند كه با ژرفنگري، توكل به خدا و تلاش بيشتر خواهند توانست افرادي «ريشهدار» در خاك كهنسال بوجود آورند. نيروهايي كه «مرعوب» غول فكري غرب نيستند و با اتكاء به پروردگار بزرگ در انديشه تجديد حيات علمي ايران اسلامي در كنار «خداباوري» هستند. به «ايران اسلامي» عشق بورزيم، براي سربلندياش تلاش كنيم و باور كنيم كه «خانه»، خانه خودمان است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشق اول

گراميداشت روز استعدادهاي درخشان

محمدمهدي جعفريهمداني ـ مدير مسؤول

ابتدا و انتهاي ارديبهشتماه با روزهاي عزا و شادي ما مسلمانان همراهي كامل دارد. در حاليكه با اربعين حسيني و سالگرد رحلت خاتمالنبيين آغاز ميگردد با فرخنده سالروز ولادت آن يگانة ادوار بشريت كه ميلادش طليعه نجات جهان از ظلمات و سرخوردگيهاست، به پايان ميرسد.

در ميان ارديبهشتماه همزمان با هفته معلم و سالروز به خون نشستن رادمرد عرصة معرفت و ستون فكري و ايدئولوگ انقلاب اسلامي استاد شهيد آيتاله مرتضي مطهري روز استعدادهاي درخشان قرار دارد.

ما دستاندركاران دبيرستان علامهحلي با شادباش و عرض تبريك اين روزها به تمامي معلمين و دانشآموزان دبيرستان علامهحلي، معتقديم كه ستون استوار و پايدار سمپاد همانا دانشآموزان مستعد و پيشروان آن فرزندان علامهحلي تهران ميباشند.

ستوني كه هر فشار دروني و بيروني را با اقتدار تحمل كرده و پرتلاش و افسونگر مايه حسرت ديگران و غيرت خوديها شده

و سمپاد مقتدر با شوق و شعف بسيار شاهد درخشش نام علامهحلي در اينسو و آنسو است.

قصد كرده بودم در شمارههاي براي فردا فرازهايي از نظام آموزشي در دبيرستان علامهحلي را بيان نمايم كه در اين شماره به ذكر فهرست گونهاي از عناوين مراحل كار و تحصيل در علامهحلي اشاره و در شمارههاي آتي به بسط و گسترش آن ميپردازم.

عناوين موضوعهاي اساسي شامل آموزش دروس علوم پايه و علومانساني، پژوهش، نحوه كار فوقبرنامه و ايجاد تعهد و شناخت ديني دانشآموزان، با درك تفاوتهايي كه اين مركز با ساير مراكز علمي و آموزشي دارد.

عناوين موضوعهاي خاص مانند امتحانات، ارزشيابيها، نظرسنجيها، پروژههاي بزرگ پژوهشي، المپياد، مسابقات خارج از مركز، ملي و بينالمللي و آموزش زبان خارجي نيز، مسائل از نوع ديگر است كه كموبيش در صحبتهاي چندجانبه ميان اولياء و دانشآموزان به دغدغههاي فكري ايشان تبديل گرديده و سعي ميگردد بدون در نظر گرفتن هياهوهاي پيرامون آن، بلكه با توجه به شرايط و مسائل واقعي روز به آن پرداخته شود.

اميد بسيار دارم اين عناوين مورد بحث و ساير رويههاي دبيرستان تبيين و در اختيار همه قرار گيرد و پس از ديالوگ ميان همه صاحبنظران باب احياء آموزش پويا در سطح وسيعتري فراهم آيد.

والسلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شكفتن در بهار

يادي از روزهاي پرالتهاب تأسيس سمپاد

ماجراي تأسيس و راهاندازي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان بسيار خواندني و شيرين است.

مؤسس و بنيانگزار آموزش استعدادهاي درخشان در روزگار ايران پس از انقلاب اسلامي جناب آقاي دكتر اژهاي از سال 1364 با مراكز دوگانه تيزهوشان تهران كه با انحلال و بهمريختگي كامل روبرو بودند آشنا شدند.

اين آشنايي و پيگيري منجر به تأسيس اين سازمان و دستآوردهاي بعدي آن شد.

همه چيز از روز چهاردهم ارديبهشتماه 1367 شروع شد.

روز تاريخي كه سازمان بدنبال كسب هويت و موجوديت خود بر آمد و طي نامهاي از نخستوزير وقت درخواست نمود كه ماجرا را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشانده تا وضعيت سازمان به سامان رسد.

آقاي دكتر اژهاي در موقعاي كه اين درخواست را مطرح نمود درسمت معاونت فرهنگي نخستوزير حضور داشت.

اين حركت موجب درخواست نخستوزير از شوراي عالي انقلاب فرهنگي گرديد. بخوانيد و ببينيد ما در چه روزهاي پر از التهاب و هيجان به سر ميبرديم.

جمهوري اسلامي ايران تاريخ 6/3/67

نخست وزيري

باسمهتعالي

شورايعالي محترم انقلاب فرهنگي

سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان در سال 1355 تحت عنوان مؤسسه غيرانتفاعي تشكيل و به ثبت رسيده است.

اين سازمان در سال 1358 در وزارت آموزش و پرورش ادغام گرديده سپس هيأت وزيران در جلسه مورخ 16/4/1361 ادغام سازمان را لغو نموده است.

در خرداد سال 1366 باستناد تبصره ماده 5 اساسنامه سازمان مزبور اعضاء جديد هيئت امناء سازمان تعيين شدند و با حمايت هيئت محترم وزيران نسبت به احياء سازمان و گسترش و ايجاد مراكز آموزشي سازمان در شهرستانها اقدام و براي پذيرش دانشآموان مستعد محروم برنامهريزي كردهاند.

عليهذا به منظور رفع مشكلاتي كه سازمان با آن مواجه است و نيز تحقق هرچه بهتر امر شناخت و پرورش استعدادهاي درخشان كشور متن ماده واحدهاي توسط هيأت امناء سازمان تنظيم گرديده است كه جهت طرح و تصويب در شورايعالي انقلاب فرهنگي ارسال ميگردد.

ميرحسين موسوي

نخست وزير

حال وضع خاص و منحصر به فردي پيش آمده. از يك طرف اگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي موافقت نميكرد چه ميشد؟ از طرف ديگر گرفتن موافقت به همين راحتي مقدور نبود خلاصه حال و هواي خاصي در فضاي دفتر آقاي دكتر اژهاي كه همه سازمان به صورت يك رؤيا و آرزو در ذهن ايشان وجود داشت و ماهيت بيروني آن را دو مدرسه تيزهوشان تهران زير نظر كودكان استثنايي ]ادارهاي كه در آموزش و پرورش رسيدگي به امور كودكان ناشنوا و … را عهدهدار است.[ اداره ميشد تشكيل ميداد! رياست آنروزهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضرتآيتالله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي بود كه در آن روزهاي حساس عهدهدار رياست جمهوري اسلامي ايران نيز بودند. چشمان اميدوار ما حُسن نظر هميشگي و ارادت پايدار ايشان به آموزش استعدادهاي كشور را ترنّم ميكرد و شايد جدا از پيگيري و ممارست دكتر اژهاي حُسن نظر حضرت آيتالله خامنهاي فاكتور مهم ديگر تصويب اين ماده واحده گرديد.

ماده واحده در مورد وابستگي سازماني سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان به وزارت آموزش و پرورش

(مصوبه يكصدوپنجاهمين جلسه مورخ 10/3/67 شورايعالي انقلاب فرهنگي)

بنا به پيشنهاد شماره 1820 مورخ 6/3/67 جناب آقاي نخستوزير در مورد سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و رفع مشكلات آن ماده واحده زير بتصويب رسيد.

ماده واحده: به منظور تحقق هر چه بهتر امر شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان كشور در سطوح مختلف تحصيلي از اين پس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان به صورت سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اداره ميگردد.

اساسنامه جديد سازمان با پيشنهاد هيأت امناء فعلي سازمان به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد …

روز دهم خرداد روز با شكوهي شد. روزيكه سازمان ما با تصويب مصوبه شورا شكل گرفت. ميتوان از هر دو روز چهاردهم ارديبهشتماه و دهم خرداد به نام روزهاي استعدادهاي درخشان نام برد ولي مقارنت چهاردهم ارديبهشتماه با هفته معلم اين روز را بعنوان زماني براي پرداختن دوباره به مقوله آموزش استعدادهاي درخشان تثبيت نمود. براي آنكه طلبكاري ما از سازمان خوب و ارزشمندمان مبادا كم شود بخشي از اهداف و وظائف سازمان را هم در اينجا ذكر ميكنيم.

جمهوري اسلامي ايران تاريخ 8/4/67

نخست وزير

بسمه تعالي

وزارت آموزش و پرورش

هيأت وزيران در جلسه مورخ 22/3/1367 بنا به پيشنهاد هيأت امناء سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و به استناد ماده واحده وابستگي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان به وزارت آموزش و پرورش مصوب يكصدوپنجاهمين جلسه شورايعالي انقلاب فرهنگي، اساسنامه سازمان مزبور را به شرح زير تصويب نمودند.

اساسنامه سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان

ماده 1ـ سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان كه در اين اساسنامه سازمان ناميده ميشود، سازماني است وابسته به وزارت آموزش و پرورش و براي اجراي اهداف و مقاصد مندرج در اين اساسنامه فعاليت خواهد داشت.

ماده 2ـ هدف سازمان ـ شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان كشور در سطوح مختلف تخصيلي.

ماده 3ـ وظايف سازمان:

1ـ فراهم نمودن و گسترش كليه امكانات لازم جهت شناخت و پرورش اين استعدادها در سطوح مختلف تحصيلي در سطح كشور.

2ـ پژوهش و تحقيق علمي در زمينههاي مربوط به دانشآموزان سرآمد.

3ـ فراهم آوردن امكانات كمك آموزشي و مادي كافي براي دانشآموزان كم بضاعت و وابسته به خانوادههاي مستضعف به نحوي كه افراد مذكور از اين جهت حداقل در رديف متوسط دانشآموزان مراكز سازمان قرار گيرند.

4ـ تأليف و تدوين و انتشار كتب و نشريات آموزشي و كمك آموزشي در زمينه مربوط به منظور ارتقاء سطح علمي معلمان و كاركنان و دانشآموزان سازمان.

5ـ تربيت و استخدام كارشناسان مورد نياز و برقرار ساختن ارتباط دائم با معلمان و متخصصان امر آموزش و پرورش.

ماده 4ـ اركان سازمان، سازمان داراي 2 ركن است.

1- هيئت امناء سازمان

2- رئيس سازمان …

بهترين راه براي بدست آوردن مطالبات از يك دستگاه آموزشي حضور و تلاش مثمرثمر با روحيه كم توقع در آن است. نهادهاي پيشرو در امر آموزش چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي با مشكلات پيچيده و توانفرسايي دست و پنجه نرم ميكنند. خواستن در اين پهنه ساده و حصول به آن فرساينده است. آموزش استعدادهاي درخشان راه طولاني است كه از ورود به آن عليرغم تمام مشكلات نميتوان گذشت!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گرد و خاك بهاره

نتايج مقدماتي المپيادهاي علمي

داستان امروز المپياد در ميان دانشآموزان مستعد اين مرزوبوم حكايت غريبي است.

يكي از مربيان نامدار فوتبال انگلستان جمله فوقالعاده عجيبي دارد. او ميگويد «فوتبال مرگ و زندگي نيست. فوتبال از مرگ و زندگي مهمتر است» و امروز اين حكايت المپياد در آموزش عمومي است. يك دانشآموز مستعد پسر چه در مدارس استعدادهاي درخشان يا مدارس ممتاز خاص و غيرانتفاعي با راهيابي به المپياد از خدمت وظيفه معاف، غول كنكور را در شيشه و از مصاف با آن رها داراي بهترين موفقيت قانوني و حقوقي بعنوان استعداد برتر شده و طبيعتاً افقهاي جديدي در ادامه تحصيلات عالي برايش فراهم ميگردد. شما هم تصديق ميكنيد، اين موفقيتها براي يك جوان مستعد شايد مرگ و زندگي نباشد ولي در اين دورة سني براي او از آنهم مهمتر است. در گذشته ورود به دانشگاه تنها از راه كنكور سراسري بعنوان يك آزمون واجد كيفيت و فراگير مقدور بود. ولي شكستن اين رويه و راهيابي به شرط موفقيت در يك آزمون غير ملي و غيرسراسري با لحاظ شرط معدل در درسهاي خاص و امكان راهيابي در آن به رشتههاي دانشگاهي غيرمرتبط با موضوع آزمون ] مثلاً ارتباط ميان شيمي و پزشكي يا رياضيات و الكترونيك به نظر شما چقدر است؟[ و موقعيتهاي ممتاز بعدي زنجيره شگــفتانــگيزي

است كه بدنبال حلقه اول آزمون المپياد كشيده شده. بچههاي مستعد با شور و شوق فراوان در مراكز آموزشي با انرژي فوقالعادهاي بدنبال

حصول موفقيت در اين ماراتون هستند. امسال حدود دويستوچهل هزار دانشآموز در المپيادها به رقابت پرداختهاند و از آن ميان حدود ششهزار نفر براي آزمون بهاره برگزيده شدند. و چيزي حدود دويستوسي نفر نيز به مرحله اردو راه مييابند.

شكي نيست دبيرستان علامهحلي تهران موفقترين مركز آموزشي در راهيابي دانشآموزانش به دورههاي المپياد ميباشد ولي بچههاي دبيرستان، اولياء محترم، مگر ظرفيت همه المپيادهاي كشور چقدر است؟ چندتا است؟ آيا بيش از چهل نفر است؟ و از اين ميان چقدر به ما خواهد رسيد؟ بچهها نبايد و نبايد تمام ذهن خود را متوجه امتيازات المپياد كنند.

زمينههاي مختلف ديگري چون روبوكاپ، خوارزمي، مقالات علمي پذيرفته شده در مسابقات خاص، انجام پروژههاي نرمافزاري و سختافزاري بايد مورد توجه قرار گرفته و راههاي حصول موفقيت در آن پيش گرفته شود.

در سنّت علامهحلي تمام كارهاي ارزشمند دانشآموزي يك رنگ دارد و همه مورد توجه و قدرداني انجام شده. با ذكر اين مسئله و تحسين سختكوشي و برنامهريزي خوب انجام شده به بچههاي قوي و شايسته خودمان چه راهيافتگان به مرحله اول و چه قبوليهاي اردو تبريك ميگوييم. و مطمئن هستيم با نهايت توانمندي از ميانشان ستارههاي درخشاني به تيمها راه پيدا خواهند يافت.

با هم نظرات مسؤولين گروههاي مختلف آموزشي مركز كه حوصله و تلاش آنان در اين موفقيتها نقش مهمي داشته است را در مورد نتايج امسال ميبينيم:

شيمي؛

از نتايج امسال صددرصد راضي نيستم زيرا با توجه به قبوليهاي مرحله اول انتظارات بيشتري داشتيم به نظرم سؤالات ساده مرحله دوم به ما لطمه زد. پرداختن بيشتر بچهها به مطالب عمقي كه بدرد ورود به تيم ميخورد كار بچهها را براي قبولي در اين مرحله سخت كرد. مهندس شاهپرويزي

فيزيك؛

سه برابر پارسال قبولي داشتيم! و از جهت سطح علمي در وضعيت مطلوبي هستيم. ويژگي عمده بچهها پشتكار آنها است. ضمناً يك نكتة خيلي مهم اگر مدال هم ندهند فيزيكدان از بينشان در ميآيد!

امير بزرگمقام

رياضي و رايانه؛

اگر چه هشت نفر پذيرفته نهايي ما در رياضي تعداد كمتري نسبت به سال گذشته را در بر دارد ولي خيلي احتمال داده ميشود كه داراي رتبههاي بالاتري نسبت به شركتكنندگان سال قبل باشند.

وضعمان در كامپيوتر هم خيلي خوب و قابل قبول بوده.

نصير كريمي

ادبيات؛

اولين ورودي علامهحلي به اردوي المپياد ادبي است كه از ميان خودمان برخاسته و اميد داريم آخري هم نباشد. مثل همه تجربههاي اول اگر هم چيزي نشد عيبي ندارد و آينده مال ماست. البته تعداد پسرهاي پذيرفته شده براي اردو كلاً 6 نفر و باقي را خواهران علاقمند ادبي تشكيل ميدهند.

مهندس ايازي ـ معاون آموزشي

جدول شركتكنندگان دبيرستان علامهحلي در المپيادهاي مختلف 82-1381

تعدادكل پذيرفته شدگان اردو (كشور) پذيرفته شده براي اردو (آزمون چهارم) پذيرفتهشده مرحله اول (آزمون زمستان) شركت كننده

سوم دوم اول

39 3 16 58 ــ ــ شيمي

39 (6 نفر پسر) 1 5 22 ــ ــ ادبي

40 8 130 147 121 85 رياضيات

33 7 95 147 121 83 رايانه

35 5 16 18 ــ ــ زيست

44 12 54 147 ــ ــ فيزيك

36 316 مجموع


اسامي پذيرفتهشدگان جهت اردوهاي مختلف المپياد 82-1381

فيزيك كامپيوتر رياضي

محمدرضا چلبي/3 مصطفيعيناللهزاده صمدي/2 علياكبر دائمي/2

مهرتاش بابادي /3 محسن رمضانپور/2 برديا جهانگيري/2

پويا مولوي/3 محمدصالحه/2 عرفان صلواتي/ 3

كامران مسعودي/3 مصطفيوفادوست/2 مسعود حبيبي/3

سيامك دهبد3 پويا اسفنديار/3 محسنوفادوست/3

فرهاد پاشاخانلو/3 نيما هزار /3 سعيد ملكي3/

مراد بهانديش/3 بهزاد مهرداد/3 عباس محرابيان /3

سيداحساننبيالحسيني/3 بهزاد مهرداد/3

حسين عضدي/3

اصلان ستاري/3

محمدحسن ذكايي/3

كيوانرضاييمقدم/3

ادبيات زيست شيمي

عليرضا خوشنويس/3 علي زنديه/ 3 رضا نصيري/3

محمدحسيناميري/3 سعيد فريور/3

امير ركنآبادي/3 پاشا انوري /3

فرزان ابراهيميان/3

ضمن تبريك مجدد به همه راهيافتگان به اردو، جاي ذكر است كه پيدا كردن تفاوت معنيدار ميان بچههاي اردو لااقل ميان بچههاي راهيافته از دبيرستان علامهحلي چندان دقيق نيست و عوامل جنبي غالباً نقش تعيينكنندهتري در راهيابي به تيم دارد. اين عوامل از غلبه بر استرس و اضطراب تا حرفهگري در پاسخ به سؤالات را در بر ميگيرد. به همين جهت غالباً ميان بچههاي تيم و ساير اردوئيهاي دبيرستان تفاوت بارزي محسوس نيست. در واقع گروه هدف آزمون المپياد را عمدتاً همين بچههاي اردو تشكيل ميدهد و ورود به تيم به نوعي با اقبال توأم است. اميد وافر داريم با نگرش امروزيتري به مسئله المپياد و جايگاه آن نسبت به تخصصيتر شدن و سوق دادن امتيازات عام به خاص، گامهاي مؤثرتري برداشته شود.

در اين سالها المپيادهاي دانشجوئي و روبوكاپ جهاني مورد توجه قرار گرفته كه جاي اميدواري بسياري دارد. گروههاي هدف در آزمونهاي المپياد نسبت به انتخاب رشتههاي معقولتر و نزديكتر با علايق علوم پايه خود اقدام نموده و در مجموع وضعيت بهتري در مقابل آموزش عمومي كشور قرار دارد. فعلاً تنها خطر بزرگ تمام اين برنامهها محدود شدن بچههاي ورودي از مدارس خاص است كه موضوع اين بحث نيست و در جاي ديگري به آن خواهيم پرداخت.

در پايان همه راهيافتگان اردو را ارج مينهيم و آيندهاي عالي و سرشار از موفقيت برايشان از خداوند بزرگ مسئلت مينماييم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

داط كام

آن بالاها چه خبر؟

نياسر كاشان در ارديبهشتماه جاري شاهد جمعي دانشآموز سربالا بود كه از پايههاي اول و دوم دبيرستان علامهحلي تهران براي فعاليت نجوم عازم شده بودند.

كاشيهاي متعجب از مربي گروه آقاي سيفيكار جويا ميشدند كه آيا هنوز در كشور ما، كه روزگاري مهد نجوم جهان بوده هنوز كساني دنبال ستارهها هستند كه جواب مثبت مسؤول هيئت اعزامي ما بهمراه بيان برخي از كارهاي نجومي بچههاي دبيرستان به نوعي حيرت بس و به نوعي ديگر موجب حيرتافزايي شد!

بانگ رحيل در كاروان قرآنيان

در ادامه سنت دوازدهساله مسابقات سراسري قرآن كريم سمپاد مرحله منطقهاي ايندوره در اوايل ارديبهشتماه به ميزباني شهر خون و قيام قم با شكوه و نظم بسيار خوبي همانگونه كه هميشه در سنت برگزاري قميها است برگزار شد.

تهران در طي سالهاي گذشته همواره خاطرات بسيار خوبي از ميزباني قم داشته و ايندوره هم ادامه همان طبيعت دلپذير مركز شهيد قدوسي سمپاد بود. كاروان علامهحلي با ده دانشآموز و داور همراه استاد امين غريب به قم عزيمت و با حضور داور برجسته استاد عليزاده، مسابقات منطقهاي قم ـ تهران برگزار گرديد. اميد است بچههاي خوب و قرآني دبيرستان در مرحله نهايي مسابقات نيز كه تيرماه جاري در تهران برگزار ميشود به درخشش خود ادامه دهند.

مقدمات رزمآوري فراهم آمد

اردوي آموزش دفاعي دانشآموزان پايه دوم مركز در روز يكشنبه 21 ارديبهشتماه در شهرك سينمايي دفاع مقدس برگزار گرديد. جمعيت

235 نفري پايه دوم مقدمات رزمآوري و سلحشوري را با حضور مربيان مجرب و كارآمد خود آموختند و صحنههاي جالب و بيادماندني را تجربه نمودند. با توجه

به آنكه عموم بچههاي علامهحلي دوره آموزش سربازي خود را در سنين آخر جواني ـ بدليل راهيابي به دورههاي آموزش عالي ـ سپري ميكنند و امكان تجربه اين برنامههاي مفيد را دوره نوجواني ندارند برگزاري هر چه پربارتر دورههاي آموزش دفاعي علامهحلي از برنامههاي مورد توجه مركز است.

آقايان ميرزايي (سينيور) و (جونيور) و چند مربي ديگر عهدهدار آموزش بچهها بودند.

بازرسان در مركز

هيئت نمايندگي بازرسي كل كشور در پي انجام بازرسيهاي ادواري خود در ارديبهشتماه جاري، در حوزه ستادي و مراكز آموزش تهران سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان مستقر گرديدند.

اين هيئت با بررسي موضوعات مختلف كاري مراكز و حوزه ستادي نسبت به رفع اشكالات و برخي ابهامات موجود، رهنمودهاي مفيدي ارائه و در نهايت گزارشي نيز به رياست سازمان متبوع نيز ارائه نمودند. هيئت در چند روز استقرار در دبيرستان علامهحلي تهران از بخشهاي مختلف مركز بازديد و نسبت به بررسي مسائل مالي، آموزشي و امتحانات نيز اهتمام نمود.

حل و فصل برخي از ابهامات قديمي اداري و مالي بدنبال بازديد و حضور كارشناسي اين هيئت از محسنات منحصر بفرد و ماندگار اين بازرسي بود.

برخورد اعضاي هيئت محترمانه و در مجموع خاطره خوبي را از دوره بازرسي خود به جا گذاشتند. هر چند «آنكه را حساب پاك است از محاسبه چه باك است» ولي اميدواريم با توجه به تعدد دستگاههاي دولتي و بخشهاي آموزش عمومي نوبت ما براي بازديد ادواري مجدد هيئت حالاحالا فرا نرسد!

كلاسنوردي

مديريت مركز علامهحلي به سنت هرساله در ارديبهشتماه نسبت به كلاسنوردي پايه دوم دبيرستان اقدام نمود. در طي اين سير معنوي و كلاسي دانشآموزان نسبت به طرح نقطهنظرات و ديدگاههاي خود اقدام نمودندو مديريت نيز از وضع و حال بچههاي مدرسه اطلاع دقيقي بدست آورد. برآورد كلي ما دستآورد كمي تا قسمتي مثبت را نويد ميدهد.

فرمهاي جادوئي دوباره آمدند!

فرمهاي جادوئي نظرخواهي ارسالي از حوزه ستادي توسط دانشآموزان پايههاي اول و دوم دبيرستان علامهحلي تهران تكميل و عودت داده شد. اين فرمها كه نتايج جادوئي آن منجر به غيب شدن برخي در سال تحصيلي بعد ميشد، امسال در نحوه اجرا و تكميل ايراداتي را به همراه داشت. تأخير در ارسال آن دسترسي به پايه سوم دبيرستان را نامقدور ساخت و در طراحي فرم اسامي دبيران و گروههاي مختلف آموزشي بدرستي تكميل نشده بود.

سازمان بايد در بخش خدمات ماشيني خود رعايت بيشتري نمايد!

درخشش در ميان هفت پنجه آفتاب

اولين دورة روبوكاپ اُپن در شهر پيستبورگ ايالات متحده در ميانه ارديبهشتماه شاهد حضور تيمهاي قوي و مستعد از هفت كشور جهان مانند هلند، آلمان، كانادا، چين و … چه بصورت حضوري يا مجازي بود. مسابقات در 5 بخش برگزار، و از ايران تيمهاي دانشگاههاي صنعتيشريف، علموصنعت، اميركبير و … نيز حضوري و مجازي حاضر بودند. تيمدانشآموزي دبيرستان علامهحلي تهران بصورت مجازي در يكي از بخشها حضور يافت و در ميان اينهمه تيمهاي دانشجويي رتبه سوم را بدست آورد. بالا سريهاي دبيرستان UVA از دانشگاه آمستردام هلند و تيم Brainstarmers از دانشگاه دورتموند آلمان بودند. حلي آميستريس Helli Amistres هم كه خودمان بوديم و سوم شديم. اميدواريم اين موفقيت از نوع Remote باعث آمادگي بچهها براي موفقيت بصورت Hozori در مسابقات ايتاليا گردد.

از احسان هراتي ] دانشآموز[ و سرپرست خوب فني تيم مهندس غفارپور هم قدرداني ميكنيم.

ساير اعضاي تيم كه نبايد فراموش شوند: مسعود محمودي، ميثم وثوقپور،شاهين محمدي و داريوش جلالينسب هم مورد قدرداني ميباشند.

بيتعارف لطفاً با دست پر از ايتاليا برگرديد.

داخلي در سطح خارجي

يك دوره مسابقات رباتيك در دبيرستان علامهحلي تهران به منظور انتخاب بهترينها براي شركت در مسابقات رباتيك دانشگاه مازندران ]كه خبرش مستقلاً آمده[ با شركت 8 تيم در تاريخ 17 ارديبهشتماه در آمفيتأتر دبيرستان علامهحلي تهران برگزار گرديد. اين مسابقه كه مورد بازديد مديريت، مسؤولين مركز و جمعي ديگر از علاقمندان قرار گرفته بود در بين شور و شوق شركتكنندگان و تلاش زائد الوصف روبوتهاي شركتكننده پايان پذيرفت. اين مسابقات داخلي كه ما ديديم نويد روزهاي بسيار باشكوهي را در فعاليتهاي فوقبرنامه روبوتيك دبيرستان ميداد و شايد در بسياري از كشورهاي دور و بر در سطح دبيرستان شاهد چنين برنامههايي با اين ويژگيهاي علمي و فني نباشيم. لذا براي تشويق بچهها اسامي دانشآموزان هر هشت تيم شركتكننده را درج ميكنيم.

تيم اول: سامان فقيه، محمدجواد دوستي و ميرعلي مرتضايي

تيم دوم : اميرحسين شهبازي و محمدفاضل پارساپور

تيم سوم: عليكاظمزاده،محمد خوشيني ، آرش خباز و سپهر سيفي

تيم چهارم: امين مرادحاصل، وحيد خاتمي و ايمان رضويان

تيم پنجم: عليرضا معماريان، حميدرضا توافقي، فرهاد كريمي

تيم ششم: نويد ذوالقدر و نيما قفلگري

تيم هفتم: اميرحسين وليا… زاده، سعيد مهاجري و صابر خاكپاش

تيم هشتم: طه پيرحسينلو

ربوتيك رُمي، ما داريم ميآئيم!

تيم رباتيك كوچك (Junior) سمپاد براي اولين بار به عنوان تنها تيم شركتكننده ايراني، موفق به كسب مجوز و ثبتنام جهت حضور در مرحله پاياني مسابقات روبوكاپ جهاني در بخش رباتهاي Junior گرديد كه از تاريخ 10 تيرماه به مدت 11 روز در شهر پادوا ايتاليا، برگزار خواهد شد. در اين مسابقات حدود 34 تيم از 12 كشور مختلف جهان شركت ميكنند. و هر تيم شامل يك ربات مهاجم و يك ربات دروازهبان ميباشد كه در يك زمين استاندارد با حريف به مقابله ميپردازد. رباتهاي تيم علامهحلي تهران در داخل دبيرستان توسط دانشآموزان مركز ساخته شده و امكان اعزام به مسابقات را دارد. اين رباتها داراي مزيتهاي فوقالعاده نسبت به حريفهاي احتمالي ميباشند كه بهترين آنها دستساز بودن و طراحي داخلي آنهاست، بطوريكه امكانات ويژهاي مانند حمل و جهتيابي خاص در ان گنجانده شده است در حالي كه بقيه رباتهاي شركتكننده ساخت شركت LEGO ميباشد و كاملاً بدون هدف، حركت و شوت مينمايند.

تيم روباتهاي كوچك علامهحلي شامل 3 دانشآموز به نامهاي محمد شمالي دانشآموز كلاس اول، عليرضا ياري دانشآموز كلاس دوم و اشكان راشدي دانشآموز كلاس سوم و مهندس احسان هاشمي سرپرست فني تيم ميباشد.

مطابق معمول براي حل مشكل سفر اين عزيزان همگي دست به دامان رئيس سمپاد شدهايم، بچهها خدا قوت، آقا دكتر باز هم عنايت.

ميلاد نور

همزمان با ميلاد مبارك حضرت ختمي مرتبت و امام جعفر صادق(ع) مراسم مولودي در نمازخانه مركز در صبح روز سهشنبه 29 ارديبهشتماه برگزار شد.

پس از مراسم حاضرين و به سفرهپيوستگان به صرف صبحانه پرداختند. اين مراسم حُسنختام مراسم دانشآموزي سال تحصيلي در طي ساعات درسي بود.

تقويتي ـ گردهمآيي اولياء و كنكور

نوشدارويي كه به موقع رسيد…

گردهمآيي و چارهجويي اولياء دانشآموزان گرفتار ضعف درسي دبيرستان علامهحلي تهران نتايج مثبتي بدنبال داشت. طبيعي است در هر مجموعهاي نسبت به يك سنجش يا آزمون يا پارامتر عدهاي پائينتر از ميانگين قرار ميگيرند و مانند موتوري خيالي كه نياز به انرژي ندارد همه هم در يك مجموعه بدنبال آنند كه از ميانگين بالاتر قرار بگيرند! و گهگاه هم ديده شده برخي مديران وعده ميدهند كه ما كاري ميكنيم كه همه شما از ميانگين بالاتر قرار بگيريد! اين توهم را بايد به كناري گذاشت. در حقيقت پائينتر از ميانگين بودن تعريف يك دانشآموز ضعيف نميباشد. بلكه فاصله تا نفر اول ميتواند تعريف مناسبتري براي تعيين دانشآموز ضعيف باشد. يعني براساس همان سيستمي كه دانشآموزان پس از موفقيت در آن به مجموعه استعدادهاي درخشان راه يافتند و همكلاسيها و همميزيهاي خود را جا گذاشتند بر همان اساس هم در مجموعه خود ردهبندي ميشوند. كلاسهاي تقويتي پايههاي اول، دوم و سوم و برگزاري كنكورهاي مقدماتي براي بچههاي پايه سوم و گردهمآيي اولياي دانشآموزان ضعيف همه گامهايي براي كمكردن اين فاصله بود. در شماره خرداد بحث دانشآموزان ضعيف و مسئله امتحانات را بطور جديتري پي خواهيم گرفت.

گرامي داشت هفته معلم

همايش بزرگ مراسم تجليل از مقام تعليم و تربيت و دبيران مجموعه استعدادهاي درخشان پسران تهران با نوبهبندي عادلانه امسال در مركز راهنمايي شماره 2 برگزار گرديد. اين نشست كه با كمي تأخير به هفته معلم در روز سيام ارديبهشتماه جاري برگزار شد با حضور رياست محترم سازمان و جمعي از فارغالتحصيلان قديمي و دبيران ارجمند مراكز سهگانه پسرانه تهران با شور و نشاط فراوان برگزار گرديد. تا باشد از اين مراسم باشد!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در مصاف ببر مازندران

گزارشي از رزم آورد روبوتها در بابل

فرامرز دائمي

در نسيم آميخته با بوي بهارنارنج كه شهرهاي مسير طبرستان را به خود آغشته كرده بود پا به اولين دوره مسابقات روبوتيك دانشگاه مازندران در بابل گذاشتيم. اين دوره با عنوان رباتهاي آتشنشان همزمان با هشتمين كنفرانس دانشجويي برق اين دانشگاه از تاريخ بيستو سوم تا بيستوپنجم ارديبهشتماه برگزار ميگرديد و كاروان دبيرستان علامهحلي را سه تيم در سطح يك و يك تيم در سطح دوم تشكيل ميداد.

پس از برگزاري مسابقات كه كاملاً از طبيعت جغرافيايي ميزبان تأثيرپذيرفته بود نتايج زير بدست آمد كه براي بچههاي دبيرستان علامهحلي جاي دستمريزاد و تحسين دارد.

سطح يك/ رباتهاي تعقيب خط:

مقام اول، دانشگاه مازندران

مقام دوم، دبيرستان علامهحلي تهران با تيم ]اميرحسين شهبازي ـ محمد فاضل پارساپور[

مقام سوم، دبيرستان علامهحلي تهران با تيم ] سامان فقيه ـ محمدجواد دوستي ـ محمدرضا ميرعلي مرتضايي[

سطح دو/ رباتهاي آتشنشان:

مقام اول، دانشگاه آزاد كرج

مقام دوم، دبيرستان علامهحلي تهران با تيم ]شهبازي و پارساپور[

مقام سوم، دانشگاه صنعتي شريف

ضمناً بچههاي قدر دبيرستان با ارسال مقالات، كارت صوتي/ علي وزيري، تاكومتر/ محمدفاضل پارساپور، تابلو تبليغاتي/ بهزاد مهرداد، مهدي سهرابي حضور شايسته خود را در عرصة تحقيقات دانشآموزي به رخ كشيدند.

اميد بسيار ميرود مسابقات روبوتيك مازندران در استاني كه مهندس خيز است - در دوران دانشجويي با آنها بهتر آشنا ميشويد! – و در زمينههاي فني استعداد قابل ملاحظهاي دارد، آينده بسيار خوبي را داشته باشد. حفظ اين مقام در دورههاي بعدي مطلقاً كار سادهاي نخواهد بود و فقط از خود بچههاي توانمند دبيرستان علامهحلي بر ميآيد.

دست همه برگزاركنندگان و شركتكنندگان كه گرميبخش اين برنامه سازنده بودند، سبز و پرتوان باد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سال اوليها

حكايت اردوي تبريز در سه پرده

حسين عسگري

(1)

يه مدير زنگ زد … اينا آخر داستان اردومون بود نميدونم چرا اومدن اول. قيافههاي آدماي روبرو هم اون روز اصلاً اينطوري خندون نبود. بر عكس…

(2)

عكسِ ديگه! توي عكس همه آدما ميخوان خوشقيافه و خوشتيپ باشن اما هميشه كه اينطوري نيستن. عكس يه فِريم از زندگي ماست كه توي او لحظه همه چيز تو را ثابت ميكند خندت رو، اخمت رو، حركاتت رو، … حتي اخلاقت رو هم ثابت ميكند. كاش اخلاق آدما مثل توي عكساشون هميشه ثابت بود، معلوم بود، يا حداقل اگر قرار بود تغيير كند تغييراتش خطي بود!

(3)

يه چهارشنبه از چهارشنبههاي خدا در ارديبهشتماه يه مدير زنگ زد، به همين سادگي. البته عامل اصلي اين سلسله اتفاقات فقط يك شير كلمن ناقابل بود! كلمني كه از راهنمايي گرفته شده بود قرار بود توي اردو به عنوان سماور ازش استفاده كنن كه هيچ وقت هم اين اتفاق نيفتاد و از كل اون كلمن (سماور) فقط شيرش شد خاطره اردو، بالاخره هر اردويي احتياج به خاطره داره! يه دفعه پول اردو ميشود خاطره يه بار آدماي اردو ميشن خاطره خوب اينبار هم اينطور شد. اينها همش حاشيه است. اصل اردوش خوب بود و كلي خوش گذشت. همش خاطره شد: از ده كندوان با اون خونههاي عجيب و غريبش تا آبشار آسياب خرابه كه حتي به خرابه هم اونجا پيدا نكرديم.

تا شهر جلفا كه تا حالا يك نفر رو هم توي اين شهر دفن نكردن و شهردارش براي اولين مردهاي كه اونجا دفن كنن، 700 هزار تومان جايزه گذاشته. تا مراسم قشنگ و به يادموندني اربعين حسيني كه خود بچهها برگزار كردن همه و همه به يادمون بود. اما راستش حاشيهاش خيلي زياد بود.

(4)

هميشه ميتوان تصور كرد كه يك شير ميتواند حيواني خطرناك باشد و يا ميتوان متصور شد كه اگر در شيري كه به عنوان صبحانه مينوشيد سم ريخته باشند چقدر مهلك است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پروژههاي برگزيده

نهاننگاري داده در تصوير (Steganography)

محمد شيرعلي شهررضا ]دانشآموز[

چكيده

در اين طرح روشي براي نهاننگاري دادهها در تصوير (Steganography) پيشنهاد شده است. روش پيشنهادي در اين طرح در مقايسه با روش عادي نوشتن اطلاعات در بيت كمارزشتر داراي دو ايده جديد ميباشد. اولين ايده قرار دادن دو بيت اطلاعات در رنگ آبي ميباشد، دليل اين مسئله حساسيت كمتر چشم به رنگ آبي ميباشد. دومين ايده، قرار دادن اطلاعات در پيكسلهاي مشخصي از تصوير با توجه به كليد رمز ميباشد كه اين كار كشف نهاننگاري را دشوار ميسازد.

روش پيشنهاد شده براي درج نمرات دانشجويان بر روي شبكه اينترنت پياده سازي شده است. برنامه كدگشا به زبان جاوا ميباشد و قابل اجرا به صورت برخط (Online) ميباشد.

كلمات كليدي:نهاننگاري داده در تصوير (Steganography)، رمزنگاري، تصاوير Bitmap، امنيت شبكه.

مقدمه

براي مبارزه با افرادي چون هكرها (Hacker)، نفوذكنندهها (Intrusion) و كساني كه استراقسمع ميكنند و به (Sniffer) معروف هستند و اقدام به سرقت اطلاعات ميكنند، معمولا از روش رمزنگاري استفاده ميشود. اما رمز كردن دادهها باعث تحريك ديگران و حساس شدن آنها به اطلاعات ميشود. از طرفي روشهاي زيادي براي كشف رمز موجود بوده و امنيت دادههاي رمز شده صددرصد نيست.

يكي از روشهايي كه به تازگي مطرح شده است،روش نهاننگاري (Steganography) ميباشد. در اين روش اطلاعات در درون تصوير، پنهان ميگردد. با استفاده از اين روش و با توجه به اينكه در پايگاههاي اينترنتي قرار دادن تصوير امري معمول و عادي است، در نتيجه پنهان كردن اطلاعات در تصوير جلب نظر نكرده و موجب وسوسه ديگران نميشود. از مزاياي ديگر اين روش، ميتوان به تازگي، سادگي و تنوع در به كارگيري آن اشاره كرد.

در اين مقاله به معرفي و بررسي اين روش و استفاده از آن براي قراردادن نتايج آزمونها بر روي اينترنت پرداخته ميشود.

تاريخچه

واژه «نهاننگاري» يا (Steganography) از كلمهاي يوناني به معني نوشتن در خفا آمده است.

گرچه از روش نهاننگاري داده در دهه اخير به طور گسترده استفاده شده است، ولي اين عمل ديرينه تاريخي دارد. به عنوان مثال هرودت»، مورخ يوناني كه 500 سال قبل از ميلاد مسيح ميزيسته است،در داستانهاي خود به روش جالبي براي فرستادن پيامهاي سري اشاره كرده است. در اين روش براي ارسال پيام محرمانه، به جاي آنكه پيام به طور معمول بر روي سطح روغناندود لوح چوبي نوشته شود، بر روي خود سطح لوح چوبي نوشته ميشد. سپس سطح لوح چوبي دوباره روغناندود ميگرديد. به اين ترتيب لوح محتوي پيام محرمانه براي افراد غيرمطلع به عنوان يك لوح سفيد و فاقد پيام تلقي ميگرديد. همچنين در گذشته براي فرستادن اطلاعات سري، از اسيران جنگي بهره ميگرفتهاند. به اين صورت كه سر اسيران را تراشيده و اطلاعات را بر روي سر آنها خالكوبي ميكردند. بعد از آنكه موي سر اسيران بلند شده و به حالت عادي باز ميگشت و خالكوبيها ديگر پيدا نبود، اسيران را به محل مورد نظر ميفرستادند. سپس در آنجا سر اسيران را دوباره ميتراشيدند و اطلاعات خالكوبي شده را ميخواندند.

شرح برنامه

همانطور كه در ابتداي مقاله نيز ذكر شد، پايه روش نهاننگاري بر پنهان كردن دادهها در درون عكس ميباشد. اما براي انجام اين عمل، الگوريتمهاي مختلفي وجود دارد.

در اين جا ما از روش درج اطلاعات در كمارزشترين بيت (LSB) استفاده ميكنيم.

در اين روش، به دو برنامه كدگذار و كدگشا نياز است. در برنامه كدگذار ابتدا اطلاعات از فايل ورودي خوانده ميشود، سپس كليدي را از كاربر دريافت ميكند و سرانجام با استفاده از آن كليد، اطلاعات به صورت رمز شده در تصوير مورد نظر پنهان ميگردد. بعد از آن تصاوير بر روي اينترنت قرار داده ميشود. سپس افراد مورد نظر به وسيله برنامه كدگشا، اطلاعات را از تصاوير استخراج ميكنند. برنامه كدشا با دريافت كليد رمز از كاربر، اطلاعات را از عكس رمز شده استخراج ميكند.

X X X X X X X X

اطلاعات يك رنگ +

در تصوير اصلي

يك بيت از داده Y


X X X X X X X X

اطلاعات همان رنگ در تصوير نهاننگاري شده

تصوير شماره 2 ـ نحوه نهاننگاري دادهها در رنگهاي قرمز و سبز

برنامه كدگذار

روشي كه در اينجا براي نهاننگاري دادهها در تصوير مورد استفاده قرار ميگيرد،روش درج اطلاعات در كمارزشترين بيت يا به اختصار LSB نام دارد و قالب تصاوير نيز BITMAP ميباشد. برنامهكدگذار به زبان پاسكال (Pascal) نوشته شده و از سه ورودي تشكيل شده است. اولين ورودي، تصوير مورد نظر است. ورودي دوم فايل حاوي اطلاعات است و ورودي سوم كليد رمز ميباشد. برنامهكدگذار بر اساس كليد رمز دريافت شده، اطلاعات خوانده شده را در تصوير پنهان ميكند. روش كلي براي نهاننگاري اطلاعات در تصوير به صورت زير ميباشد:

ابتدا يك بايد (Byte) از اطلاعات خوانده ميشود. اين يك بايت به هشت بيت (Bit) تقسيم ميشود. سپس دو نقطه نوراني تصوير كه پيكسل (Pixel) ناميده ميشود،خوانده ميشود. هر پيكسل از سه رنگ مجزاي قرمز، سبز و آبي (RGB) تشكيل شده است. هر بيت از اطلاعات در كمارزشترين بيت يك رنگ قرار ميگيرد. از آنجا كه تغير اطلاعات كمارزشترين بيت اثر محسوسي در رنگ تصوير ندارد، در نتيجه اطلاعات لو نميرود. به علت آنكه حساسيت چشم انسان نسبت به رنگ آبي بسيار كم است، حتي اگر دو بيت از رنگ آبي را تغيير دهيم، باز هم تغييرات محسوس نخواهد بود. به همين سبب در اينجا يك بيت اطلاعات در رنگ قرمز، يك بيت اطلاعات در رنگ سبز و دو بيت اطلاعات در رنگ آبي قرار ميگيرد. به اين صورت هشت بيت از اطلاعات را در دو پيكسل جاي ميدهيم. در واقع هر يك بايت از اطلاعات در دو پيكسل از تصوير جاي ميگيرد. البته در ابتداي تصوير، حجم اطلاعات نهاننگاري شده قرار داده ميشود تا اطلاعات اضافي در مرحله كدگشايي خوانده نشود.

براي رمزنگاري متن، با توجه به حروف متن پس از قرار دادن يك بايت از اطلاعات، به اندازه يك سوم كد اسكي (ASCII) حرف رمز، در تصوير جلو ميرويم و ادامه اطلاعات را در آن محل از تصوير پنهان ميكنيم.

X X X X X X X X

اطلاعات يك رنگ در تصوير اصلي

دو بيت از داده Y Z

X X X X X X Y Z

اطلاعات رنگ آبي در تصوير نهاننگاري شده

تصوير شماره 3 ـ نحوه نهاننگاري دادهها در رنگ آبي

برنامه كدگشا

برنامه كدگشا، از آنجا كه براي اجرا تحت صفحات وب و به منظور نمايش نمرات (با توجه به هدف پروژه) طراحي شده است، در نتيجه به زبان جاوا نوشته شده است و ساختار متفاوتي با برنامه كدگذار دارد. برنامه كدگشا، ابتدا با دريافت اطلاعات لازم در مورد نام درس و شماره فرد، اقدام به تعيين نام تصوير حاوي نمره درس فرد ميكند. سپس با توجه به كليد رمزي كه از كاربر دريافت ميكند، اقدام به كدگشايي نمره درس از درون تصوير ميكند.

كاربرد

از روش نهاننگاري داده در تصوير ميتوان بر اي قرار دادن اطلاعاتي چون نامههاي محرمانه، نتايج آزمونها و اطلاعات شخصي درون تصاوير و سپس فرستادن اطلاعات براي ديگران با استفاده از قرار دادن تصاوير بر روي اينترنت استفاده كرد.

در اين طرح از روش فوق براي قرار دادن نمرات دانشجويان بر روي اينترنت استفاده شده است.

براي قرار دادن نمرات دانشجويان بر روي اينترنت، ابتدا با استفاده از برنامه كدگذار، نمرات دانشجويان در تصويري دلخواه (اما تا حد ممكن با حجم كم) قرار داده ميشود. سپس تصوير مورد نظر بر روي پايگاه اينترنتي قرار داده ميشود. آدرس تصوير به صورت زير است:

نام تصوير/ نام نمره مورد نظر/ نام درس /Data/ hostname

نام فايل نيز به صورت زير است:

BMP.+ نام نمره مورد نظر + نام درس + شماره دانشجويي

اما هرگز در ذهنم هم خطور نميكرد كه يك شير كلمن ميتواند تا چه حدي خطرناك و مؤثر باشد!؟ خوب اين هم از درسهاي روزگار است كه الحمدا… فرا گرفتم.

(5)

حالا ميتوانيد دوباره همان سه تصوير روبرو ـ كه به من هم نشان دادند و گفتند براي اين سه تصوير يك مطلب بنويس ـ را ببينيد فكر ميكنم كه اين فِريمها به حال و هواي الآنشان بيشتر شبيه است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بيانيه

دعوت عمومي از دانشآموزان پايه اول دبيرستان علامهحلي تهران

جهت راهاندازي رشته علومانساني

در سال تحصيلي 83-82

ــ تا ديروز، در دبيرستان علامة حلي، اگر دلت در هواي علوم پايه ميتپيد و استعداد و همتش را داشتي، حسابي تحويلت ميگرفتند.

ــ تا ديروز، اگر جاذبة گروههاي فعال پژوهشي تو را ميگرفت و گوشهاي دست به كار ميشدي، هم دل مشغولي بود و هم تجربه؛ هم فال و هم تماشا!

ــ تا ديروز، اگر به عشق خوارزمي (منظور جشنوارة خوارزمي است!) پروژهاي دست ميگرفتي و از دل و جان مايه ميگذاشتي، برايت امكاناتي فراهم بود تا طرحت را سامان بدهي و از كار لذت ببري…

و شكر خدا كه هنوز، در دبيرستان علامهحلي چنين است.

ــ اما تا ديروز، اگر عشق و علاقهاي را در رياضيات و فيزيك و شيمي و زيست نمييافتي… و اگر گروههاي پژوهشي چارة دردت نميشد… .

و باز اگر طراحي و ساخت ماشين و روبوت، چنگي به دلت نميزد… و اگر دلخوشيهايت را جاي ديگري جستجو ميكردي، دستت به كجا بند بود؟

ــ القصه؛ اگر تا ديروز ـ پنا بر خدا! ـ ميخواستي در پهنه علوماجتماعي فعاليت كني… يا شبها خواب و خيال مديريت ميديدي… يا اگر دوست داشتي آيندهات را در اقتصاد، حقوق، سياست، فلسفه، روانشناختي، باستانشناسي، زبانشناسي و نظاير آن ترسيم كني… يا اگر تاريخ و ادبيات برايت همه چيز بود و ميخواستي يك جابنشيني و داستان بخواني و بنويسي … نميتوانستي! چرا كه در دبيرستان علامهحلي، فقط دو راه پيش پايت بود: «رياضي ـ فيزيك» يا «علوم تجربي».

در نتيجه، بچههاي مستعد علومانساني، علاقهشان را به شكل فردي و جنبي دنبال ميكردند؛ علوم انساني را به عنوان دروس عمومي ميپذيرفند و هيچگونه امكان كار و فعاليت جدي و تخصصي نمييافتند.

گروهي از اينها، ناگزير، پا بر روي عشق و استعدادشان گذاشتند و مهندسان و پزشكان متوسط شدند؛ حال آن كه، اگر جا و مجالي براي پرداختن به استعدادشان فراهم بود، چه بسا در گسترة علومانساني پژوهشگران و نويسندگان و استادان و مديران ممتاز ميشدند!

گروه ديگري نيز، در ميانة راه تحصيلات دانشگاهي تغيير رشته دادند و اگر چه با سالها تأخير و سرگرداني، سرانجام به مراد خود رسيدند…..

اما امروز، پس از سالها، راه سومي در دبيرستان علامهحلي گشوده است:

«تحصيل در رشتة علومانساني» با برنامهاي مفصل از فعاليتهاي ويژه آموزشي و پژوهشي.

و از امروز، در دبيرستان علامهحلي، اگر بخواهي ميتواني…